|
Το "Σπογγαλιευτικό Ζήτημα"
Τα
σκάφανδρα με το πλούσιο αλίευμά τους ενίσχυαν την οικονομία κυρίως των
κατ' εξοχήν σπογγαλιευτικών νησιών. Πληρώνονταν όμως με δεκάδες νεκρούς
και παράλυτους από την νόσο των δυτών όπως και την ολοένα και
μεγαλύτερη εξάντληση των βυθών.
Το
καλοκαιρινό ταξίδι διαρκούσε πλέον 6 με 7 μήνες χωρίς το χειμωνιάτικο.
Επιπλέον οι δύτες αποσπούσαν από τους βράχους όχι μόνο τα μεγάλα αλλά και
τα μικρά σφουγγάρια. Για να βγάλουν τα χρέη του χειμώνα και τα δυσβάσταχτα
δάνεια, λόγω των υπέρογκων τόκων, οι δύτες ήταν αναγκασμένοι να
αντιμετωπίζουν τον Χάρο βουτώντας σε όλο και μεγαλύτερα βάθη χωρίς κανόνες
και χρονικά όρια κατάδυσης. Οι γυμνοί
σφουγγαράδες, μην μπορώντας να αντεπεξέλθουν αναγκάστηκαν να
παραιτηθούν.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 1868 η Κάλυμνος αριθμούσε 368 σκάφη
με γυμνούς δύτες ενώ το 1900 υπήρχαν μόλις 87. Ο συνεχής
αγώνας κατά των σκάφανδρων, γνωστό ως "Σπογγαλιευτικό
Ζήτημα", κορυφώθηκε προς το τέλος του προηγούμενου αιώνα, που ως τότε
τα σκάφανδρα δεν σταματούσαν να σπέρνουν τον θάνατο και την
απόγνωση.
Ο
απολογισμός των θυμάτων, γύρω στο 1895 ήταν τραγικός: Εκατό με εκατόν
πενήντα άτομα χάνονταν κάθε χρόνο, χώρια οι παράλυτοι. Ο φόρος αίματος,
μόνο στη Κάλυμνο, μέσα στα τριάντα αυτά χρόνια, από την εμφάνιση του
σκάφανδρου, υπολογίζεται ότι 800 τουλάχιστον άτομα έχασαν την
ζωή τους ενώ άλλα 200 ήτανε βαριά τραυματισμένα. "Ελαφρά"
τραυματισμένα ήταν σχεδόν όλοι οι δύτες του νησιού. Μόλο που ο
σφουγγαράδικος λαός ανάστατος ποθούσε την απαγόρευση του σκάφανδρου, το
πρόβλημα ήταν δύσκολο και πολύπλοκο. Για να υπάρξει ουσιώδες αποτέλεσμα θα
έπρεπε να απαγορευθεί το σκάφανδρο με νόμο, όχι μόνο από την Τουρκία αλλά
και από όλες τις Μεσογειακές χώρες, στα νερά των οποίων δούλευαν
σφουγγαράδες. |